donderdag 2 mei 2013

Een van de dingen die ik graag en vaak maak zijn mijn geboortedekentjes.
Het is een dekentje dat zo groot is dat het gemakkelijk in de kinderwagen te gebruiken is.
Ik maak het van verschillende lapjes stof en ik borduur er de naam, geboortedatum en gewicht op.
De achterkant maak ik van badstof. (lekker zacht !)

In de afgelopen jaren zijn de dekentjes nogal veranderd in stijl en manier van maken.
Onze dochter was de eerste die er 1 kreeg en die is dus ook verschrikkelijk saai.
Ik heb hem gemaakt van een patchwork-kleedje dat ik maakte om de tafels bij onze bruiloft een beetje extra leuk aan te kleden. (veel emotionele waarde dus, maar niet geweldig qua uitstraling)

De dekentjes die daarna kwamen hadden allemaal een geborduurd stuk stof in het dekentje verwerkt.
Daarop stond met kruissteekjes de naam en geboortedatum. Verder priegelde ik er nog een plaatje bij.






Lief he !?
Deze maakte ik voor onze zoon al voor hij geboren was.


Prachtig allemaal, maar dat moest toch hipper en makkelijker kunnen. En vooral met meer vrijheid in de ontwerpen.





Inmiddels maak ik zelf tekeningetjes die overtrek op vlisofix. Vervolgens strijk ik het op vilt of stof .
Dan is het alleen nog eventjes uitknippen, opstrijken en vastnaaien (met de hand bij vilt, met zigzagsteek bij stof) en klaar is het plaatje.
De naam print ik in het gewenste lettertype uit en teken ik d.m.v. een lichtbak over op de stof met een hele dunne watervaste stift.
Geen lichtbak ? Plak je papier op een raam met schilderstape. Plak je stof over het papier en je raam werkt als een lichtbak !
Bij daglicht dan natuurlijk ;-)
Met een stiksteekje of een kettingsteekje borduur ik dan de letters op de stof.






Lekker simpel om te doen, met een kleurrijk resultaat.
En de baby's slapen er heerlijk onder !

Groetjes Saskia

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Sas, wat een leuke blog,
en wat een leuk dekentje :-)
Liefs
Alex